Finansowe podsumowanie pierwszej odsłony światowej trasy depeche MODE.
- Podsumowanie nr jeden dotyczy kawałków granych na zakończonych odsłonach trasy.
- Drugie podsumowanie dotyczy m.in. setlist, jakie przewinęły się w czasie zakończonej właśnie części trasy.
- Ostatnie podsumowanie dotyczy zawsze kwestii finansowo-frekwencyjnych.
Dziś przyszła pora w końcu na finansowe podsumowanie pierwszej części trasy. Zanim przejdę do detali warto zrozumieć, na jakich danych operujemy.
- Dane o biletach i przychodach ze sprzedaży pochodzą od organizatorów koncertów, nie od zespołu. Zespół nigdy tych kwot nie otrzymuje do ręki.
- Zespół ma zagwarantowaną z góry określoną, nienaruszalną kwotę za koncert i ona jest fragmentem całkowitych kosztów organizacji koncertu, które pokrywane są z przychodu każdego koncertu. Polecam uwadze mój tekst z 2012 o kosztach organizacji koncertów w 1988 roku, gdzie szczegółowo rozpisałem, na podstawie dostępnych mi dokumentów, ile z każdego koncertu bierze zespół, a ile wydawane jest na organizację przedsięwzięcia.
- Pieniądze, jakie otrzymuje zespół za każdy koncert nie jest również ich zyskiem, ale przychodem, z którego pokrywane są koszty produkcji trasy, ekipy technicznej oraz noclegów na trasie i transferów. Dopiero po opłaceniu tych kosztów zostaje EBIT, czyli przychód po opłaceniu kosztów, a przed opodatkowaniem.
- Prezentowane poniżej wartości nie zawierają również przychodu z merchu, który jest domeną zespołu i pokrywa koszty produkcji trasy oraz powiększa na końcu ewentualny zysk.
No dobrze, mając usystematyzowaną wiedzę pora przejść do szczegółów, jakie zgłosili promotorzy koncertów, które odbyły się na pierwszej nodze w marcu i kwietniu. Najpierw dane skumulowane:
- Zgłoszone przychody: 27 256 857,00 mln USD
- Zgłoszona sprzedaż biletów: 145 181
- Sprzedane bilety: 145 181
- Procent sprzedanych: 100%
- Średnie przychody na koncert: 2 725 685,70 mln USD
- Liczba sprzedanych biletów na koncert: 14 518
- Średnia cena biletu: 187,74 USD
- Łączna liczba koncertów: 10
I tu kolejne doprecyzowanie. Bilety sprzedane to nie frekwencja na koncercie. Ta może być mniejsza. W sprzedaży biletów istnieje kilka poziomów i na każdym z nich mogą wypaść jakieś sztuki, co finalnie może pokazać, że na koncercie nie było pełnej frekwencji. W tym przypadku mówimy o tym, że organizator koncertu zaraportował, iż u niego w kasie nie zostało nic. Bilety poszły do fanów i do pośredników, a za to, co rozdystrybuował dostał stosowną zapłatę. Natomiast pośrednicy nie zawsze sprzedali swoje zapasy oraz nie wszyscy fani poszli na koncerty, na które kupili bilety. Dopiero wtedy możemy mówić o faktycznej frekwencji koncertu.
Przyjrzyjmy się wobec tego topkom w każdej z powyższych kategorii.
Koncerty z najwyższymi przychodami (od najwyższych do najniższych):
. | Data | Masto (Kraj) | Przychód |
---|---|---|---|
1 | 2023-03-28 | Inglewood (USA) | $ 3.447.447,00 |
2 | 2023-03-30 | Las Vegas (USA) | $ 3.303.929,00 |
3 | 2023-04-14 | Nowy Jork (USA) | $ 3.302.047,00 |
4 | 2023-04-05 | Chicago (USA) | $ 3.209.101,00 |
5 | 2023-03-25 | San Jose (USA) | $ 3.058.803,00 |
6 | 2023-03-23 | Sacramento (USA) | $ 3.027.464,00 |
7 | 2023-04-02 | San Antonio (USA) | $ 3.011.214,00 |
8 | 2023-04-07 | Toronto (Kanada) | $ 2.124.793,00 |
9 | 2023-04-12 | Montreal (Kanada) | $ 1.655.868,00 |
10 | 2023-04-09 | Quebec City (Kanada) | $ 1.116.191,00 |
Razem: | $ 27.256.857,00 | ||
Średnio: | $ 2.725.685,70 |

Koncerty z najwyższą liczbą sprzedanych biletów (od największych do najmniejszych):
. | Data | Masto (Kraj) | Bilety |
---|---|---|---|
1 | 2023-04-12 | Montreal (Kanada) | 15.580 |
2 | 2023-04-07 | Toronto (Kanada) | 15.341 |
3 | 2023-04-02 | San Antonio (USA) | 15.308 |
4 | 2023-03-30 | Las Vegas (USA) | 15.224 |
5 | 2023-04-05 | Chicago (USA) | 15.144 |
6 | 2023-04-14 | Nowy Jork (USA) | 14.926 |
7 | 2023-03-28 | Inglewood (USA) | 14.669 |
8 | 2023-03-25 | San Jose (USA) | 13.306 |
9 | 2023-03-23 | Sacramento (USA) | 13.228 |
10 | 2023-04-09 | Quebec City (Kanada) | 12.455 |
Razem: | 145.181 | ||
Średnio: | 14.518 |
Ponieważ promotorzy raportują, że na każdym koncercie była 100% frekwencja, to oznacza, że liczba biletów wpuszczonych do dystrybucji równa się liczbie sprzedanych biletów przez organizatora koncertu. Tutaj kolejna ciekawostka, pierwsze informacje o frekwencji mówiły, że w Quebecku faktyczna liczba biletów to 13.625, a faktyczna frekwencja to 12.215.
Najdroższe i najtańsze koncerty na pierwszej nodze w USA i Kanadzie (średnia cena na koncert):
1 | 2023-03-28 | Inglewood (USA) | $ 235,02 |
2 | 2023-03-25 | San Jose (USA) | $ 229,88 |
3 | 2023-03-23 | Sacramento (USA) | $ 228,87 |
4 | 2023-04-14 | Nowy Jork (USA) | $ 221,23 |
5 | 2023-03-30 | Las Vegas (USA) | $ 217,02 |
6 | 2023-04-05 | Chicago (USA) | $ 211,91 |
7 | 2023-04-02 | San Antonio (USA) | $ 196,71 |
8 | 2023-04-07 | Toronto (Kanada) | $ 138,50 |
9 | 2023-04-12 | Montreal (Kanada) | $ 106,28 |
10 | 2023-04-09 | Quebec City (Kanada) | $ 89,62 |
Średnio: | $ 187,74 |
Czyli najlepiej było pojechać na koncert do Quebecu, tam było najmniej tłoczno i najniższe ceny biletów. Najdroższa była Kalifornia.
Nie ma co ukrywać, że milionowe przychody z koncertów w Ameryce Północnej na poprzednich trasach zdarzały się bardzo rzadko. Obecnie stało się to standardem. Przypomnę tylko, że w Warszawie w 2017 koncert miał przychód $ 3.298.835,00 z frekwencją 54.659 widzów. Ceny po pandemii i w wyniku inflacji poszły zastraszająco w górę, co nie znaczy, że wszystko z tego trafi do zespołu.