It's No Good - Nowy Jork 2023.04.14

Podsumowanie pierwszej odsłony Memento Mori World Tour, cz. 3.

Finansowe podsumowanie pierwszej odsłony światowej trasy depeche MODE.

  1. Podsumowanie nr jeden dotyczy kawałków granych na zakończonych odsłonach trasy.
  2. Drugie podsumowanie dotyczy m.in. setlist, jakie przewinęły się w czasie zakończonej właśnie części trasy.
  3. Ostatnie podsumowanie dotyczy zawsze kwestii finansowo-frekwencyjnych.

Dziś przyszła pora w końcu na finansowe podsumowanie pierwszej części trasy. Zanim przejdę do detali warto zrozumieć, na jakich danych operujemy.

  1. Dane o biletach i przychodach ze sprzedaży pochodzą od organizatorów koncertów, nie od zespołu. Zespół nigdy tych kwot nie otrzymuje do ręki.
  2. Zespół ma zagwarantowaną z góry określoną, nienaruszalną kwotę za koncert i ona jest fragmentem całkowitych kosztów organizacji koncertu, które pokrywane są z przychodu każdego koncertu. Polecam uwadze mój tekst z 2012 o kosztach organizacji koncertów w 1988 roku, gdzie szczegółowo rozpisałem, na podstawie dostępnych mi dokumentów, ile z każdego koncertu bierze zespół, a ile wydawane jest na organizację przedsięwzięcia.
  3. Pieniądze, jakie otrzymuje zespół za każdy koncert nie jest również ich zyskiem, ale przychodem, z którego pokrywane są koszty produkcji trasy, ekipy technicznej oraz noclegów na trasie i transferów. Dopiero po opłaceniu tych kosztów zostaje EBIT, czyli przychód po opłaceniu kosztów, a przed opodatkowaniem.
  4. Prezentowane poniżej wartości nie zawierają również przychodu z merchu, który jest domeną zespołu i pokrywa koszty produkcji trasy oraz powiększa na końcu ewentualny zysk.

No dobrze, mając usystematyzowaną wiedzę pora przejść do szczegółów, jakie zgłosili promotorzy koncertów, które odbyły się na pierwszej nodze w marcu i kwietniu. Najpierw dane skumulowane:

  • Zgłoszone przychody: 27 256 857,00 mln USD
  • Zgłoszona sprzedaż biletów: 145 181
  • Sprzedane bilety: 145 181
  • Procent sprzedanych: 100%
  • Średnie przychody na koncert: 2 725 685,70 mln USD
  • Liczba sprzedanych biletów na koncert: 14 518
  • Średnia cena biletu: 187,74 USD
  • Łączna liczba koncertów: 10

I tu kolejne doprecyzowanie. Bilety sprzedane to nie frekwencja na koncercie. Ta może być mniejsza. W sprzedaży biletów istnieje kilka poziomów i na każdym z nich mogą wypaść jakieś sztuki, co finalnie może pokazać, że na koncercie nie było pełnej frekwencji. W tym przypadku mówimy o tym, że organizator koncertu zaraportował, iż u niego w kasie nie zostało nic. Bilety poszły do fanów i do pośredników, a za to, co rozdystrybuował dostał stosowną zapłatę. Natomiast pośrednicy nie zawsze sprzedali swoje zapasy oraz nie wszyscy fani poszli na koncerty, na które kupili bilety. Dopiero wtedy możemy mówić o faktycznej frekwencji koncertu.

Przyjrzyjmy się wobec tego topkom w każdej z powyższych kategorii.

Koncerty z najwyższymi przychodami (od najwyższych do najniższych):

.DataMasto (Kraj)Przychód
12023-03-28Inglewood (USA)$ 3.447.447,00
22023-03-30Las Vegas (USA)$ 3.303.929,00
32023-04-14Nowy Jork (USA)$ 3.302.047,00
42023-04-05Chicago (USA)$ 3.209.101,00
52023-03-25San Jose (USA)$ 3.058.803,00 
62023-03-23Sacramento (USA)$ 3.027.464,00
72023-04-02San Antonio (USA)$ 3.011.214,00
82023-04-07Toronto (Kanada)$ 2.124.793,00
92023-04-12Montreal (Kanada)$ 1.655.868,00
102023-04-09Quebec City (Kanada)$ 1.116.191,00
Razem:$ 27.256.857,00
Średnio:$ 2.725.685,70
2023.04.07 Toronto. Krzesełka na płycie.
2023.04.07 Toronto. Krzesełka na płycie.

Koncerty z najwyższą liczbą sprzedanych biletów (od największych do najmniejszych):

.DataMasto (Kraj)Bilety
12023-04-12Montreal (Kanada)15.580  
22023-04-07Toronto (Kanada)15.341  
32023-04-02San Antonio (USA)15.308  
42023-03-30Las Vegas (USA)15.224  
52023-04-05Chicago (USA)15.144  
62023-04-14Nowy Jork (USA)14.926  
72023-03-28Inglewood (USA)14.669  
82023-03-25San Jose (USA)13.306  
92023-03-23Sacramento (USA)13.228  
102023-04-09Quebec City (Kanada)12.455  
Razem:145.181
Średnio:14.518

Ponieważ promotorzy raportują, że na każdym koncercie była 100% frekwencja, to oznacza, że liczba biletów wpuszczonych do dystrybucji równa się liczbie sprzedanych biletów przez organizatora koncertu. Tutaj kolejna ciekawostka, pierwsze informacje o frekwencji mówiły, że w Quebecku faktyczna liczba biletów to 13.625, a faktyczna frekwencja to 12.215.

Najdroższe i najtańsze koncerty na pierwszej nodze w USA i Kanadzie (średnia cena na koncert):

12023-03-28Inglewood (USA)$ 235,02
22023-03-25San Jose (USA)$ 229,88
32023-03-23Sacramento (USA)$ 228,87
42023-04-14Nowy Jork (USA)$ 221,23
52023-03-30Las Vegas (USA)$ 217,02
62023-04-05Chicago (USA)$ 211,91
72023-04-02San Antonio (USA)$ 196,71
82023-04-07Toronto (Kanada)$ 138,50
92023-04-12Montreal (Kanada)$ 106,28
102023-04-09Quebec City (Kanada)$ 89,62
Średnio:$ 187,74

Czyli najlepiej było pojechać na koncert do Quebecu, tam było najmniej tłoczno i najniższe ceny biletów. Najdroższa była Kalifornia.

Nie ma co ukrywać, że milionowe przychody z koncertów w Ameryce Północnej na poprzednich trasach zdarzały się bardzo rzadko. Obecnie stało się to standardem. Przypomnę tylko, że w Warszawie w 2017 koncert miał przychód $ 3.298.835,00 z frekwencją 54.659 widzów. Ceny po pandemii i w wyniku inflacji poszły zastraszająco w górę, co nie znaczy, że wszystko z tego trafi do zespołu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *