CZYM DEPECHE MODE ŚMIGA PO NIEBIE?

Od wielu tras depeche MODE używa różnych samolotów do szybkiego przemieszczania się między koncertowymi lokalizacjami. Nie posiadają własnego jak Elvis, ani też nie pracują jako piloci w liniach lotniczych jak Bruce Dickinson. Po prostu wypożyczają. Dziś kilka słów o samolocie, jakim porusza się zespół podczas obecnej trasy koncertowej.

Tekst jest przepracowaną i zaktualizowaną wersją tekstu jaki powstał na naszą stronę w 2017 roku przy okazji GLOBAL SPIRIT TOUR.

Przez lata zespół podróżował większymi samolotami — EXCITER TOUR — Boeing albo też mniejszymi, bardziej dostosowanymi do skali przedsięwzięcia, jakim jest stosunkowo mała ekipa koncertowa i management. Samolotem, jaki został przydzielony do dyspozycji zespołu na GLOBAL SPIRIT TOUR jest Canadair Bombardier CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200LR.

Na początek kilka słów o samej firmie. Bombardier Aerospace to trzecia największa na świecie firma zajmująca się produkcją samolotów i czwarta pod kątem dostaw samolotów komercyjnych dla linii lotniczych (Boeing, Airbus, Embraer). Powstała ona w wyniku połączenia kilku firm z branży lotniczej takich jak: Canadair (Canada), De Havilland Aircraft of Canada Ltd. (Canada), Short Brothers (UK), Learjet (USA). Posiada biura konstrukcyjne i montażowe w Belfaście, Tucson, Wichita, Downsview (Ontario), North Bay (Ontario), Saint-Laurent (Quebec), Dorval (Quebec) i Mirabel (Quebec). Od samego początku istnienia konsorcjum postawiło na produkcję małych samolotów biznesowych (tzw. jet’ów). Firma zasłynęła produkcją bardzo udanej rodziny samolotów o wspólnym oznaczeniu CRJ (Canadair Regional Jet), z których korzysta wielu klientów biznesowych, korporacji czy gwiazd sportu, muzyki, sztuki — jednym słowem celebrytów. I to właśnie samolot z tej serii dostał do dyspozycji zespół depeche MODE. Jako ciekawostkę warto podać, że wszystkich samolotów typu CRJ wyprodukowano 1296 sztuk, a pierwszym użytkownikiem tego typu samolotu była niemiecka Lufthansa operująca pod marką Lufthansa CityLine. Również ta firma była pierwszym użytkownikiem tego konkretnego samolotu, jaki ma do dyspozycji depeche MODE. W kolejnych latach samolot zmieniał właścicieli, ale o tym będzie nieco dalej. Cała seria CRJ zamyka się w następujących typach: 100, 200, 440, 700, 705, 900, 1000. Zanim samoloty te otrzymały wspólne oznaczenie CRJ nosiły nazwę Canadair Challenger.

No dobrze, to przejdźmy do naszego bohatera wpisu, czyli Canadair Bombardier CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200LR. Samolot ten to prawie 25-latek (tak, tak, dobrze czytacie), który pierwotnie otrzymał numer rejestracyjny C-FMLQ (tzw. testowy numer rejestracyjny). Został zbudowany w 1993 roku jako model CRJ 100 LR. Dopiero w 2006 przeszedł modernizację stając się nowym typem CRJ 200LR. Swój pierwszy komercyjny lot odbył jako samolot Lufthansa CityLine operując pod numerem rejestracyjnym D-ACLF. Po modernizacji w 2006 roku stał się własnością firmy Cimber Sterling Air i latając już z obecnym z numerem rejestracyjnym OY-RJC działał (po wylizingowaniu) w ramach marki SAS Scandinavian Airlines. W 2015 samolot przejęła duńska firma Backbone Aviation, która wyczarterowała maszynę firmie Global Reach Aviation zajmującą się wynajmowaniem samolotów na potrzeby klientów indywidualnych i to właśnie od tej firmy zespół wypożyczył samolot na trasę GLOBAL SPIRIT TOUR.

Jeżeli chodzi o dane techniczne to, samolot napędzany jest dwoma silnikami General Electric: GE CF34-3B1, które są w stanie wynieść go na wysokość 12 496 metrów, uzyskując przy tym prędkość przelotową około 0,81 Macha (około 990 km/h). Samolot do startu potrzebuje pasa o długości 1600 metrów, więc z powodzeniem może operować na mniejszych lotniskach regionalnych. Jest to ważne w momencie, gdy gra się koncerty w mniejszych miejscowościach, niż duże lotniska przesiadkowe. Zresztą ze względu na gabaryty samolot ten nie ląduje na lotniskach klasy Heathrow, ale raczej Luton i Stansted.

3 148 km — ta liczba to odległość, jaką jest w stanie pokonać nasz bohater bez tzw. międzylądowania. Czy to dużo? I tak i nie. Do operowania po Europie z miasta do miasta na dystansie do 3 tysięcy km taki samolot doskonale się nadaje. Na dłuższych odcinakach będzie wymagane międzylądowanie. Tak z resztą było w 2014 na poprzedniej trasie.

Gdyby być bardzo dokładnym, to depeche MODE na THE DELTA MACHINE TOUR byli 3 razy w Polsce. Dwa razy wiadomo, trzecia wizyta była w Gdańsku. Tak było 8 marca 2014. Był to tzw. fuel stop.

Depeche Mode, Łódź 2014.
Depeche Mode, Łódź 2014.

I Gdańsk

Depeche Mode, Gdańsk 2014.

Wróćmy jednak do opisu obecnej maszyny. Samolot CRJ-200LR posiada około 50 miejsc (napisałem „około”, bo wszystko zależy od zastosowanych modyfikacji wewnętrznych, standardowo samoloty te mają układ miejsc: 12 rzędów foteli (od 1 do 12) w układzie 2+2 i rząd 13 w układzie 2+0 (z toaletą po prawej stronie)), załoga: 5 miejsc: dwa fotele pilotów, 1 fotel obserwatora i 1 dla załogi obsługi pasażerów. Masa własna samolotu to około 20 ton, maksymalna masa startowa to 24 tony. Samolot posiada rozpiętość skrzydeł 21,21 metra, wysokość 6,22 metra, długość 27,77 metra i szerokość kadłuba 3,16 metra. Na potrzeby trasy koncertowej maszyna otrzymała specjalne malowanie tylnej części (‘logotyp znany z okładki albumu Spirit i singla Where’s The Revolution). Dla lubiących zaglądać innym do kieszeni ważna informacja — koszt jednostkowy tego cudeńka zaczyna się 25 mln dolarów dla wersji podstawowej.

Canadair Bombardier CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200LR, 2017.

No to jeszcze kilka słów już bezpośrednio o samolocie i depeche MODE. Jako ciekawostkę można podać, że samolot ten w ostatnich tygodniach nie ograniczał się tylko do lotów między miastami, w których koncertuje zespół. Przypuszczam, że w czasie gdy panowie odpoczywają po trudach odgrywania niezmiennego od początku trasy setu management depeche MODE i ekipa techniczna odwiedza miejsca związane z obecnie dziejącą się trasą oraz lokalizacje pod jesienno-zimową nogę.

Być może samolot musi wykonywać również inne loty, do których został wynajęty wcześniej lub, które związane są z jego obsługą techniczną. Ciężko jednoznacznie to stwierdzić, ale wystarczy prześledzić tylko ostatnie kilka dni, aby dojść do takich wniosków. A więc prześledźmy to wspólnie:

  • 21 maja samolot wylatuje z 2 godzinnym opóźnieniem z lotniska w Bratysławie i udaje się do Budapesztu. Ów lot miał miejsce o 14:36 jako lot PAV 4999. W Budapeszcie wylądował o 15:05.
  • Jeszcze tego samego dnia samolot wykonał lot z Budapesztu do Karlsruhe/Baden-Baden (16:43, PAV 4821) skąd o 21:24 odleciał do Hannover’u i po około godzinie postoju odleciał do Budapesztu.
  • 22 maja samolot odpoczywał, po czym 23 maja jako lot PAV 4999 o godzinie 15:30 samolot zabrał zespół do Pragi, gdzie wylądował o 16:28. Tego dnia samolot pozostawał uziemiony, ale już…
  • 24 maja, o godzinie 15:20, samolot wystartował w lot oznaczony jako BM 9831 do Londonderry (przylot 17:03), skąd o godzinie 17:42 udał się w drogę (jako lot BM 1507) w stronę lotniska London Stansted.
  • Jeszcze tego samego dnia o 19:25 samolot wystartował w drogę powrotną do Londonerry (lot BM 1508), a następnie przemieścił się do Donegal otrzymując numer lotu BOB 9841.
  • 26 maja samolot ponownie znalazł się w Pradze skąd o godzinie 14:45 (PAV 4999) zabrał zespół depeche MODEdo Lipska. Czy pozostał w Lipsku? Otóż nie!
  • 28.05.17 o 07:05 samolot odleciał do Hannover’u (lot PAV 4905) skąd o 08:51 posiadając ten sam numer lotu odleciał do… Leeds. Nie zabawił jednak długo w tym angielskim mieście, bowiem już o 09:49 (nadal jako PAV 4905) wyleciał w dalszy rejs… Tweet powyżej.

A zanim depeche MODE przylecieli do Warszawy w 2017 wcześniej 2 razy samolot (bez zespołu) lądował w Poznaniu.

Spotersi dokumentują pobyt samolotu (nie zespołu) na różnych lotniskach, poniżej kilka filmów, które już zostały opublikowane w sieci:

Bratysława:

Praga:

GLOBAL SPIRIT TOUR dopiero się rozkręca, i w tym temacie pewnie wpadnie jeszcze kilka ciekawostek… Również Wy możecie codziennie śledzić ruchy samolotu zespołu na niebie. Wystarczy wejść na flightradar24 i wprowadzić numer boczny samolotu – OY-RJC.

MEMENTO MORI WORLD TOUR

W czasie MEMENTO MORI WORLD TOUR depeche MODE nadal korzystają z usług tej samej firmy. Do usług zespołu oddano dokładnie taki sam samolot Bombardier CRJ-200LR (CL-600-2B19) o numerze bocznym OY-CRJ, czyli tym samym, który latał z zespołem na poprzedniej trasie. Poniżej zestawienie ostatnich lotów samolotu, oraz znane już zdjęcia Dave’a i samolotu z naklejką która jest logo trasy.

Śledźcie loty samolotu zespołu na flightradarze. Tam z niewielkim opóźnieniem podawane jest wiele szczegółów lotu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *