Witam na stronie B
W tej części chciałbym się skupić na bardzo nerdowskich sprawach. W sporej części będzie to omówienie elementów działu koncertowego i detali, na które zwracałem uwagę. To są drobiazgi, które zbierały się i zbierały, aż w końcu mi się ulało…
Nazwy tras – temu zagadnieniu poświęcę niedługo samodzielny tekst. Chciałem tylko zauważyć, że dołożyłem wszelkich starań, aby na stronie znalazły się najbardziej właściwie nazwy tras, co wbrew pozorom wcale nie jest takie oczywiste. Festiwal nazw do każdej z tras jest spory. Nawet w przypadku najnowszej.

Wczesne trasy – Zapewne zauważyliście, że nie ma opracowanych wszystkich koncertów z lat 1980-1981. Jest to celowe działanie. Ta część wymaga ciągle wiele pracy. Ponieważ nie chciałem podchodzić do tematu po łebkach, wobec czego odpuściłem na razie opracowanie tematu. Poza tym jest serwis dmlive.wiki, gdzie temat wczesnych koncertów to jest top. Nie mniej szykuję pewne nowości i w tym temacie. Jako przedsmak proponuję zajrzeć do SPEAK & SPELL TOUR. Jest już kilka smaczków i różnic w stosunku do tego, co jest na sieci.
Koncerty odwołane, przeniesione, planowane, zmiany dat, miast i lokalizacji – to właśnie ten temat umyka w mrokach historii najbardziej, żeby nie powiedzieć, że jest zlewany. Nie tylko zmiany set listy są ważne na trasach. Postanowiłem nie pomijać wszelkich zmian – dat, miast, obiektów, rotacji. Jak stickerów na tych samych płytach, o kropkach i kresach w matriksach nie zapominając (to było po kolektorsku ;-)). Wiele zmian możliwe było do „odkrycia” tylko dzięki analizie ogłoszeń, ulotek i plakatów, ponieważ do naszych czasów nie zawsze zachowały się informacje o pierwotnych planach koncertowych zespołu.
- Przykładem niech będzie pierwotna wersja THE SINGLES TOUR 86>98 gdzie, aby mógł się odbyć drugi, czyli pierwszy, koncert w Berlinie, to koncert w Monachium musiał zostać przesunięty z września na październik.
- Innym przykładem było przeniesienie koncertu w Akwizgranie (Aachen) w 1986 roku z mają na kwiecień, aby mógł być zorganizowany koncert w Brukseli. Historia kompletnie nieznana. Do wyłapania jedynie na wczesnych plakatach z trasy.
- Czy saga zmian obiektu, na którym depeche MODE mieli grać w Zagrzebiu w 2013
- Albo historia planowanych i przenoszonych koncertów na DEVOTIONAL TOUR w Europie? To był temat, który fani rozkminiali przez lata.
Część niedoszłych koncertów ma również swoje podstrony, a spora część nadal czeka, są jedynie oznaczone jako przekreślone. Czas na nie nadejdzie…
Co poszło nie tak? – historia fakapów na koncertach to oddzielny rozdział. Wiele zostało na sieci opisane, wiele poznałem słuchając przez lata bootlegów. Wszystkie wpadkowe koncerty zostały otagowane i swobodnie możecie poczytać o każdym z nich TUTAJ, sukcesywnie agregują się. Niestety nie umiem jeszcze zrobić tak, aby układały się chronologicznie po datach koncertów, a nie po dacie utworzenia strony na serwerze. Ktoś umie bardziej w WordPressa?
Próby – Próby przed trasami / Próby przed koncertami – to jest temat słabo opracowany. Kiedy piszę te słowa depeche MODE za chwilę wchodzą do studia, aby zacząć próby przed promocją Memento Mori. Często jedyna wiedza o próbach przed konkretną trasą to linijka tekstu na cały rozdział, pamiętniki trasowe, tło do wywiadu albo kupione na aukcji dokumenty. Na stronie, jeżeli zobaczycie obok miasta dodatkowo oznaczone „[P]” to była to próba, oznaczenie „[P/K]” mówi, że tego dnia lub w tej lokalizacji były i próby, i koncert. Oznaczenie „[K]” to pierwszy koncert po próbach. Chyba największa dla mnie zagadka, to próby przed startem trasy WORLD VIOLATION – 5 dni prób, koncert, dzień prób, koncert. Temat poznany tylko dzięki Tour Itinerary z tej trasy. Czemu był taki rozwój wypadków? Nie mam pojęcia…
Inna grupa prób to te przed konkretnymi koncertami. Wiele z tych prób zostało zarejestrowanych przez fanów i/lub opisanych. Niedługo znajdą swoje miejsce w opisach poszczególnych koncertów. Wiele z nich to białe kruki, bo tylko na zapisach z prób można usłyszeć numery planowane do zagrania, a które nigdy nie weszły do setu koncertowego na trasie. O próbach kiedyś i dlaczego nie ma ich obecnie, taki przekrojowy materiał pojawi się na blogu również.

Układ set list / przerwy / bisy – To jest kolejna sprawa, która nie podoba mi się w temacie koncertów (set list) na sieci. Lubię wiedzieć, które numery to główny set, a które to bisy. Ile kawałków i jak długo były grane. Dlatego każda set lista na MotR ma wyraźnie oddzieloną część główną od bisów. To nie jest takie oczywiste, bo często nagrywający koncerty wykorzystywali przerwę po głównym secie, do zaoszczędzenia baterii, zmiany dysków, odpoczynku. Często w montażu celowo łączone były utwory i numer był po numerze, aby lepiej słuchało się koncertu. To sprawia, że czasami trzeba się domyśleć, jaki przebieg miał koncert.
Obiegowa opinia głosi, że dM grali często jeden set przez całą nogę lub trasę, ale to właśnie często bisy świadczyły o unikatowości koncertu. Lokalne prawo, problemy zdrowotne, publika miały wpływ na to, jak długi był koncert. To sprawiało, że koncerty na trasach wcale nie wyglądały jak grane od linijki. Szczególnie dobrze to widać we wczesnych latach i po zgrupowaniu set list z którejś nogi albo trasy, gdzie próbowałem ująć wszystkie wariacje setu w jednym miejscu.
Statystyki – pracuję obecnie nad działem poświęconym tylko statystyce koncertów. Każdy kawałek, miasto, trasa wyrażona w liczbach. Zajafkę tego mieliście przy okazji poprzedniej trasy w tekstach podsumowujących poszczególne nogi i całe trasy. Dział rozwijać się będzie stopniowo, bo wymaga żmudnej integracji z koncertami, które już opublikowałem i zapewne finalna postać pojawi się po zakończeniu najbliższej trasy. Czyli za półtora roku. Zajafkę tego możecie zobaczyć na przykładzie Enjoy The Silence. A tu moje koncertowe top40.
Backstage / Fanzone – jak komuś za mało detali, to w tej części są rzeczy dla masochistów trasowych – ekipa trasowa, typy naczep stagetrucków, spora część pamiętników trasowych po polsku – zespołu i fanów, podlinkowane części blogów o kosztach tras, konferencje prasowe, muzyka przedkoncertowa itp. Wszystko, co nie dotyczy bezpośrednio koncertów, a jest w otoczce tras. Z czasem planuję rozdzielić BACKSTAGE i FANZONE na osobne działy, ale ponieważ nie jest to priorytet, a nadchodząca trasa ma swoje wymagania, wobec czego musi Wam wystarczyć to, co jest w formie, jaka jest. Przyjdzie czas na należyte docenienie tej części.
Gratuluję tym, co przebrneli przez cały tekst. Obiecuję, że następny będzie równie ciężki, ale kolejne już będą dużo łatwiejsze w odbiorze. Na krótkiej liście mam jakies 22 tematy do zrobienia blogowo. Ten wpis zamyka również pierwszy blok prac nad działem koncertowym, który składał się 17 kroków. Koleny blok obejmuje 25 kroków do przejścia, gdzie jeden krok to np. opracowanie 52 Bongów, Merch, mapy, że wymienię tylko kilka tematów do wrzucenia. Równolegle oczywiście nadchodząca trasa… następne 2,5 roku wypełnione pod korek. 🙂
Zapraszam do szperania po dziale MODEontheROAD. Smacznego.

MOTR a teraz 101dm.pl śledzę bodajże od 2005r, kopalnia wiedzy. Poniekąd dzięki tej stronie zacząłem szukać konkretnych bootlegów, a potem już poleciało 🙂 kopalnia wiedzy nie tylko w temacie bootlegów.
Podziwiam i szanuję za pasję, za zaparcie i serce włożone od staru po dziś dzień.
Trzymam kciuki za dalsze dążenie do perfekcji.
PS: Cieszę się że ociupinkę mogłem pomóc 😉