Tego się chyba nikt nie spodziewał, ale zespół pracuje nad własną wersją jednego z najbardziej kontrowersyjnych utworów w historii muzyki rozrywkowej…
Utwór z repertuaru John’a Cage’a – będzie miał 4:33 i taki też będzie nosić tytuł.
Nie to nie jest głupi żart. To prawda! Jeżeli wydajecie się zagubieni, albo nie wiecie o co chodzi to już po kolei wyjaśniam…
Kawałek 4’33” został skomponowany przez awangardowego muzyka John’a Cage’a w latach 50. i składał się z samych pauz, które również określane są mianem Tacetów. Stąd możecie też znaleźć tytuł tego utworu jako Tacet 4’33”. Utwór na orkiestrę lub dowolny instrument został wykonany po raz pierwszy 29 sierpnia 1952.
W 2010 fani chcieli, aby numer ten stał się Bożonarodzeniowym utworem roku. Zmusiłoby to radio BBC do emisji 4 i pół minuty ciszy. Jak wiadomo radiuo i cisza to przeciwstawne pojęcia. Takie zwycięstwo sprawiłoby wiele problemów radiu ze względu na systemy zabezpieczające przed ciszą w eterze.
No dobrze, a co z tym wszystkim ma wspólnego depeche MODE? Już wyjaśniam…
Od jakiegoś czasu Daniel Miller rozwija swój retrospektywny projekt MUTE 4.0 from 1978 -> Tomorrow. Przykładem niech będzie książka o tym samym tytule wydana późną jesienią 2017. Wpływowi dorobku Johna Cage’a na twórcę Silicon Teens przypisuje się podobno wybór nazwy wytwórni -> MUTE.
Wydawnictwo będzie mieć nazwę kodową STUMM433, jako nawiązanie do tytułu utworu.
Ostatni cover w wykonaniu depeche MODE, jaki znamy, to Heroes z 2017, ciekawe jak bardzo tym razem wersja chłopaków będzie różnić się od oryginału. 😉
Zaproszenie do projektu przyjęło przeszło 50 artystów i zespołów, w tym takie znakomitości jak: depeche MODE, Nitzer Ebb, MOBY, Silicon Teens, The Normal, New Order, Miranda Sex Garden, Goldfrapp, Einstürzende Neubauten, Erasure i Laibach. Pełna lista wykonawców TUTAJ.
A skoro już o Laibach mowa, to poniżej możecie zobaczyć teledysk do ich przeróbki kawałka 4:33.
Projekt ma charakter charytatywny, a zyski z wydawnictwa zostaną przekazane m.in. na The British Tinnitus Association, Help Musicians UK.
Wherever we are, what we hear is mostly noise.
Gdziekolwiek jesteśmy, to, co słyszymy, to głównie hałas.
John Cage
Hope they use some fat synthesizer for this one ?