Shout! I Sometimes Wish I Was Dead Boys Say Go! Puppets See You Big Muff Now, This Is Fun Ice Machine New Life Tora! Tora! Tora! The Meaning Of Love Just Can’t Get Enough What’s Your Name? Photographic
Dreaming Of Me I Like It Television Set
Early Songs – 2 Speak & Spell – 12 A Broken Frame – 3 Razem: 17
LEG: 1 | Koncert nr: 005 Data: 1982.02.15 (poniedziałek) Lokalizacja: The Pavilion, N Parade Rd, Bathwick, Bath BA2 4EU, UK Support: Blancmange Publiczność: nominalna: – / faktyczna: –
Bootleg: nie / 0
Komentarz: –
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg, ani nie jest znana setlista. Niemniej, poprzez analogię z innymi koncertami z tej trasy, domniemywa się, że koncert miał przebieg, jak powyżej.
Shout! I Sometimes Wish I Was Dead Boys Say Go! Puppets See You Big Muff Now, This Is Fun Ice Machine New Life Tora! Tora! Tora! The Meaning Of Love Just Can’t Get Enough What’s Your Name? Photographic
Dreaming Of Me I Like It Television Set
Early Songs – 2 Speak & Spell – 12 A Broken Frame – 3 Razem: 17
LEG: 5 | Koncert nr: 039 Data: 1982.05.16 (niedziela) Lokalizacja: The Roxy Theatre, 9009 Sunset Boulevard, West Hollywood, Los Angeles, USA Support: Vivabeat Publiczność: nominalna: 1.500 / faktyczna: 600–1.000
Bootleg: nie / 0
Komentarz: Koncert specjalny z tylu powodów, że ciężko wybrać, od którego zacząć. Przede wszystkim jest to ostatni koncert w czasie SEE YOU TOUR. Zespół zamilkł aż do października 1982, kiedy to ruszył promować swój drugi album w dyskografii.
Jest to jednak szczególny koncert z jeszcze dwóch powodów – 15 lat później depeche MODE zagra tej samej nocy jedyny koncert w USA w 1997 roku – Los Angeles 1997.05.16. Ale również miejsce jest szczególne. W tym klubie depeche MODE ponownie pojawią się dopiero 19 lat później w 2001 roku, aby zagrać mały klubowy koncert przed startem trasy granej na stadionach i sporych halach aż do 5 listopada 2001. W 1982 roku koncerty podobne do Ritza ledwo wypełniały się powyżej 1.000 osób, a ich muzykę znali tylko fani importowanych ze starego kontynentu winyli. Koncert w Los Angeles 2001.06.04 był rodzajem wyprawy sentymentalnej, powrotu do czasów, gdy startowali. W 1982 był problem z frekwencją, w 2001 pod klubem koczowało natomiast kilkuset ludzi, którzy nie mogli wejść, bo nie mieli biletów, a nagranie z koncertu do tej pory nie wypłynęło i jest kiszone w łapkach webmastera dM.
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg, ani nie jest znana setlista. Niemniej, poprzez analogię z innymi koncertami z tej trasy, domniemywa się, że koncert miał przebieg, jak powyżej.
Shout! I Sometimes Wish I Was Dead Boys Say Go! Puppets See You Big Muff Now, This Is Fun Ice Machine New Life Tora! Tora! Tora! The Meaning Of Love Just Can’t Get Enough What’s Your Name? Photographic
Dreaming Of Me I Like It Television Set
Early Songs – 2 Speak & Spell – 12 A Broken Frame – 3 Razem: 17
LEG: 1 | Koncert nr: 004 Data: 1982.02.14 (niedziela) Lokalizacja: The Guildhall, Guildhall Square, Portsmouth PO1 2AB, UK Support: Blancmange Publiczność: nominalna: 2,000** / faktyczna: –
Rozkład jazdy:
Wjazd – 12:00
Próba depeche MODE – 14:15 – 17:15
Posiłek – 17:15 – 18:15
Próba Blancmange – 18:15 – 19:00
Drzwi – 19:15
Blancmange – 19:40 – 20:25
depeche MODE – 21:35
Bootleg: nie / 0
Komentarz: –
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg, ani nie jest znana setlista. Niemniej, poprzez analogię z innymi koncertami z tej trasy, domniemywa się, że koncert miał przebieg, jak powyżej.
** Dane o pojemności i/lub frekwencji pochodzą z Tour Itinerary: Spring 1982.
Shout! I Sometimes Wish I Was Dead Boys Say Go! Puppets See You Big Muff Now, This Is Fun Ice Machine New Life Tora! Tora! Tora! The Meaning Of Love Just Can’t Get Enough What’s Your Name? Photographic
Dreaming Of Me I Like It Television Set
Early Songs – 2 Speak & Spell – 12 A Broken Frame – 3 Razem: 17
Komentarz: Pierwszy koncert w Hammersmith Odeon. Przez najbliższe kilka lat będzie to najważniejszy obiekt w Londynie, gdzie będą występować. Na tej trasie powrócą tu jeszcze na jedną noc – Londyn 1982.02.28.
Koncert był wyprzedany (wg promotora). Ponieważ nie można było dodać kolejnego koncertu z rzędu, promotor dodał koncert na koniec miesiąca.
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg, ani nie jest znana setlista. Niemniej, poprzez analogię z innymi koncertami z tej trasy, domniemywa się, że koncert miał przebieg, jak powyżej.
LEG: 4 | Koncert nr: 031 Data: 1982.04.17 (sobota) Lokalizacja: Live At Get Set For Summer (BBC TV), Londyn, UK Support: – Publiczność: nominalna: – / faktyczna: –
To, co jest najciekawsze w tym występie, to pierwsze wykonanie Satellite [1] w historii. Prawdopodobnie zespół miał świeżo skomponowany kawałek i postanowił sprawdzić, jak wypada na żywo.
Komentarz: Wg tour itinerary z tej trasy, koncert miał być rejestrowany przez francuskie Radio 7. Niestety do naszych czasów nie dotrwał żaden zapis dokumentujący ten fakt. Jedynie amatorskie nagranie.
Komentarz: Zespół po legendarnym koncercie w Oberkorn 1982.03.30 w Luksemburgu zjawili się w Paryżu, by dać koncert w Paryżu 1982.04.02. Wcześniej wpadli jednak do FR3, aby zagrać mini koncert na 4 utwory. Początek jak na trasie od Shout! [38] i właściwie tego utworu jako zaczynającego występ jestem pewien, miejsca pozostałych utworów w setliście już nie. Nie było Internetów, nie było kablówek, platform cyfrowych, więc każdy występ w TV był jedynie na wyłączność dla widzów danej stacji, chyba że ktoś pokusił się o nagranie na wczesnych sprzętach VHS lub Beta.
W przeciwieństwie do występu w Sztokholmie 1982.03.22 tym razem nie znalazłem na YT żadnego zapisu tego koncertu.
Dzień w przed właściwym koncertem w Paryżu 1982.04.02depeche MODE odwiedzili program L’Echo Des Bananes – FR3. Podobnie jak na koniec korzystając z przerwy w trasie, a po zakończeniu europejskiej części zespół był gościem programu Live At Get Set For Summer – BBC w Londynie 1982.04.17.
W czasie pobytu w Paryżu francuski fotograf Claude Gassian wykonał chłopakom serię zdjęć. Część z nich znalazła się potem w przekrojowej książce pt. depeche MODE photographies de Claude Gassian, strony 4-7.
Komentarz: Koncert brzmi jakby nagrywany prosto ze stołu mikserskiego. Jakość bootlegu na więcej niż dobrym poziomie. Ciekawostką jest, że Dave zapowiadając Boys Say Go! [36] tytułuje go ’Boys’. Pomijając nagrania z radia, tego koncertu najlepiej się słuchało ze wszystkich bootlegów z tej trasy. Zespołowi nie przydarzyły się już takie problemy, jak podczas koncertu w Hamburgu 1982.03.24, tym razem sprzęt i ludzie działali jak należy.
Komentarz: Ten mini koncert (na żywo!), to przykład, że depeche MODE w początkowych latach występowało wszędzie gdzie się dało. Chłopaki przyjechali zagrać koncert do Sztokholmu 1982.03.20. Pewnie udzielili kilka wywiadów w TV i Radio, no i zagrali 3 utwory z TV. Tym razem zespół wystąpił na ’Poniedziałkowej Giełdzie’, pewnie muzycznej. Jak wsłuchacie się pod koniec programu, gdy Dave żegnał się z publicznością poleciały pierwsze bity podkładu do Photographic [36].
Komentarz: Pierwsza wizyta w Hiszpanii, dwa koncerty w Madrycie i wizyty w tutejszych mediach. Zespół spędził pracowicie ten czas. Za chwilę ekipa wybierała się w chłodniejsze rejony Europy, gdzie za to ich popularność była gorętsza.
Koncert depeche MODE nie był poprzedzony występem żadnego supportu.
Komentarz: Zespół będąc w trasie zostaje poproszony o pomoc w ratowaniu przyjaciela, któremu w dużej części zawdzięcza pozycję jaką osiągnęli w lutym 1982. Pada pomysł, aby koncert odbył się bez nagłaśniania tego faktu publicznie. Zespół chciał zagrać koncert tylko dla tych, co faktycznie do klubu przychodzili bez względu na koniunkturę. Zapada decyzja o zmianie nazwy na MODEPECHE i wraz supportem Thin Men zespół miał dać biletowany koncert w klubie. Na oficjalnej stronie The Bridgehouse było napisane, że zespół nazywał się MODEPECHE THIN MEN, ale później Terry potwierdził, że było to dM i support. Warto zauważyć też, jako ciekawostkę, że był to również pierwszy i ostatni występ Alana w tym klubie.
Koncert MODEPECHE był planowany na godzinę 24, jednak gdy zespół zjawił się w klubie ok 17.00 na próbę wieść rozniosła się błyskawicznie i okolica klubu zapełniła się doszczętnie. Po zakończeniu próby wszyscy przybyli musieli wyjść z klubu. Ponownie wejść i zapłacić za bilet. Finał był taki, że Terry sprzedał wszystkie bilety i nie mogąc wpuścić do klubu więcej chętnych, zdecydował o otwarciu wszystkich okien i wejść, aby ci co zostali na zewnątrz też mogli usłyszeć występ. Koncert okazał się ogromnym sukcesem, obroty na barze biły życiowe rekordy. Kiedy Terry przyszedł do garderoby, aby dać chłopakom ich dolę zespół zdecydował, że nie przyjmie gaży, pomimo tego, że grali ten koncert w swoim wolnym od koncertowania dniu.
Komentarz: Pamiętam, że jak rozpoczynałem zbieranie bootlegów, to był mój jeden z pierwszych bootów z tej trasy i wczesnych koncertów generalnie, jakie miałem w swojej kolekcji. Był to bardzo popularny bootleg i do dziś darzę ten koncert sentymentem z tego powodu.
Bardzo lubiłem i lubię z tego koncertu zagrane Photographic [36] i Just Can’t Get Enough [36] – utwór z bardzo fajną końcówką w postaci melodeklamacji Dave’a.
Bootleg z tego koncertu powstał dzięki rejestracji przez lokalną stację Radio Clyde, która w późniejszym czasie retransmitowała ten koncert. Dzięki temu koncert bardzo szybko trafił na tłoczone wydawnictwa z włoskiego podziemia bootlegowego.
Komentarz: Od momentu, gdy Alan został zatrudniony na etat, jako wypełniacz po V. Clarku minęły zaledwie 3 koncerty. Zespół zdążył zaliczyć krótki wypad za ocean, gdzie zaprezentował premierowo nową setlistę na nadchodzącą trasę.
Krótko po powrocie zespół musiał już zabierać się do pracy promocyjnej. Byli bardzo na musiku, bo Vince od dłuższego czasu nie próżnował i z Alison szlifował już prawie gotowe numery napisane jeszcze z myślą o dM. Do tego prasa muzyczna próbowała nakręcić spinkę między obiema formacjami.
Finałem tego była trasa zimą 1982 roku. Oficjalnie promowała nowy singiel, faktycznie udowadniała, że zespół żyje i pogłoski po śmierci są przesadzone. Zespół wyruszył w trasę koncertową obejmującą już dwa kontynenty znacznie większą liczbę krajów niż jeszcze w 1981 rok.
Nie mniej brak doświadczenia i mimo wszystko świeżość zespołu sprawiały, że koncert bez awarii magnetofonu z podkładem lub któregoś z klawiszy to była rzadkość. To właśnie na tej trasie zawinęli do słynnego z pewnego instrumentala miasteczka – Oberkorn 1982.03.30.
Zanim zespół udał się w trasę, wystąpił z nowym setem, choć w skróconej wersji, w programie 'IN CONCERT’ w BBC Paris Studio. Koncert został zarejestrowany i wyemitowany na antenie radia. Paris Studio to tak naprawdę The Paris Theatre więc nie powinna dziwić nikogo obecność publiki na nagraniu. To nie jest zapis typu John Peel Sessions z londyńskiego studio BBC 1981.06.10, a rasowy koncert. Podobny do tego, jakie w naszym kraju nagrywają muzycy w Studio im. Agnieszki Osieckiej. Dave wita wszystkich ’Goodevening we’re depeszej mołd’ a potem coś o tym, że nie muszą siedzieć jako kołki i mogą się swobodnie bawić.
Koncert dla BBC był tzw. 2 za 1. Dwa zespoły na jednym bilecie. Drugim obok depeche MODE był Talk Talk. Zarejestrowany zapis został potem wyemitowany 1982.04.10, ponownie słuchacze satelitarnej wersji BBC mogli ten koncertu usłyszeć w 2010 roku.
Główną nowością nadchodzącej trasy miał być See You [39], który zdobył już pewną sławę, oraz Now, This Is Fun [36]. Debiutantem klasy See You [39] był również The Meaning Of Love [37], typowane na kolejny singiel promujący drugą pytę tria z Basildon. Jeżeli już wspominamy o The Meaning Of Love [38], to nie można nie zauważyć zabawnego początku utworu. Było to jedyne wykonanie w taki sposób.