LEG: 0 | Koncert nr: 008 Data: 1980.09.20 (sobota) Lokalizacja: The Crocs – Glamour Club, 19-23 High St, Rayleigh SS6 7EW, Rayleigh, UK Support: – Publiczność: nominalna: – / faktyczna: – (100%)
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Prawie trzy tygodnie minęło od ostatniego koncertu Composition Of Sound. Panowie ciągle pracowali łącząc życie zawodowe z hobby, jakim ciągle było granie w zespole.
Gdzieś w tym czasie Andy zamienił bass na klawisz, było to monofoniczny Moog. W wywiadzie dla Die Welt tak Andy opowiadał o tym momencie.
Do tamtej pory grałem wyłącznie na basie, nigdy wczesniej nie tknąłem klawiszy. A tak na prawdę to i na basie grałem raczej niewiele. A potem przyszedł Vince i powiedział: „Dalej będziesz grać na basie, ale tym razem już na syntezatorze.” No to sobie taki kupiłem”
Andy Fletcher w Die Welt
Ten koncert jest ważny z jeszcze jednego faktu. Tego dnia umarło Composition Of Sound. Taki zespół przeszedł do historii. Od następnego koncertu narodziło się depeche MODE…
Setlista wyłapana w filmie dokumentalnym Making The Universe – album z pamiątkami Martina.
LEG: 0 | Koncert nr: 007 Data: 1980.08.30 (sobota) Lokalizacja: The Crocs – Glamour Club, 19-23 High St, Rayleigh SS6 7EW, Rayleigh, UK Support przed: Soft Cell Publiczność: nominalna: – / faktyczna: – (100%)
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Drugi koncert w The Crocs. Tym razem nie jako gwiazda, ale jako support. Composition Of Sound zagrali przed Soft Cell – wschodzącej gwiazdy ze stajni StevO Pearce’a.
To właśnie te regularne koncerty w jednym z najmodniejszych klubów w okolicy sprawiły, że grupa szybko zyskała fanów. Kilka występów w krótkim odstępie czasowym w tym samym lokalu to w tamtych czasach nic niezwykłego – właściciele pubów i klubów dbali o rozrywkę dla stałych gości, a jednocześnie chcieli przyciągnąć nową publiczność. A to właśnie zyskująca na popularności muzyka elektorniczna zachwycała co raz więcej ludzi. Zaespoły czesto grały set z przerwą, żeby publika mogła uzupełnić napoje albo żeby po prostu wydłużyć całe wydarzenie.
depeche MODE Live, Sascha Lange & Denis Burmeister, str. 13
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg ani nie jest znana setlista. Nie ma również szczątkowych relacji przytaczających wiarygodnie zagrane utwory.
MARC ALMOND Early on, we played a gig with Depeche Mode at Crocs, their home turf, and we got pelted with coins by some other 80’s artists who were there. Depeche had great equipment and good outfits; we were a mess, the poor northerners.
MARC ALMOND Na początku zagraliśmy koncert z Depeche Mode w Crocs, ich macierzystym klubie, i zostaliśmy obrzuceni monetami przez innych artystów z lat 80., którzy tam byli. Depeche mieli świetny sprzęt i dobre stroje; my byliśmy w rozsypce, biedni ludzie z północy.
Marc Almond (Soft Cell) w Conform to Deform (Wesley Doyle), str. 37
DAVE BALL I’d watched Depeche Mode soundcheck and they were so tight. They were the local boys and were fantastic; we were the out-of-town headliners and we were dreadful. People were chucking pennies and laughing at us. We had to get our act together after that, so we went back to the drawing board.
DAVE BALL Oglądałem próbę dźwięku Depeche Mode i byli niesamowicie zgrani. Byli tymi lokalnymi chłopakami z sąsiedzdtwa i byli fantastyczni; My byliśmy gwiazdami spoza miasta i byliśmy okropni. Ludzie rzucali monetami i śmiali się z nas. Musieliśmy się potem ogarnąć, więc wróciliśmy do deski kreślarskiej.
Dave Ball (Soft Cell) w Conform to Deform (Wesley Doyle), str. 37
TONY MAYO I was at the Crocs gig Soft Cell did with Depeche. I’d gone down with Stevo to give moral support. There were a couple of Spandau Ballet, a couple of Ultravox and Visage, all standing at the back, and the audience were not nice to them at all. They were jeering and throwing coins — they were horrible. What made it all the stranger to me was that it was the same crowd who would go and see Depeche Mode and be really into it. Yet at the time Depeche were a light- hearted pop band with really nice tunes and vocal harmonies. Soft Cell were far more edgy, and the crowd couldn’t seem to handle that.
TONY MAYO Byłem na koncercie The Crocs, w którym zagrali Soft Cell wraz z Depeche Mode. Poszedłem tam ze Stevo, żeby wesprzeć ich moralnie. Była tam ekipa ze Spandau Ballet, cześć Ultravox i Visage, wszyscy stali z tyłu, a publiczność wcale nie była dla nich miła. Szydzili i rzucali monetami — byli okropni. To, co było najbardziej zaskakujące, to to była ta sama publiczność, która szła na koncert Depeche Mode i była nimi naprawdę zafascynowana. A przecież w tamtym czasie Depeche Mode byli lekkim, popowym zespołem z naprawdę fajnymi melodiami i harmoniami wokalnymi. Soft Cell byli o wiele bardziej awangardowi, a publiczność najwyraźniej nie mogła tego znieść.
Tony Mayo (Naked Lunch) w Conform to Deform (Wesley Doyle), str. 37
LEG: 0 | Koncert nr: 006 Data: 1980.08.16 (sobota) Lokalizacja: The Crocs – Glamour Club, 19-23 High St, Rayleigh SS6 7EW, Rayleigh, UK Support: – Publiczność: nominalna: – / faktyczna: – (100%)
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Pierwszy koncert w legendarnym The Crocs. Klub dla modnej młodzieży przełomu lat 70. i 80. W klubie tym grali wszyscy, którzy mieli ambicje aby w przyszłości liczyć się na brytyjskiej scenie nowej fali, punk i post-punk.
Dave & Co. wielokrotnie opowiadali o tym, jak to mieli rezydenturę w klubie i w pierwszym roku działalności było to ich macierzysty klub na szeroko pojętej londyńskiej scenie.
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg ani nie jest znana setlista. Nie ma również szczątkowych relacji przytaczających wiarygodnie zagrane utwory.
LEG: 0 | Koncert nr: 005 Data: 1980.07.02 (środa) Lokalizacja: Sound Top Alex (Alexandra Pub), 53 Alexandra St, Westcliff-on-Sea, Southend-on-Sea SS1 1BW, UK Support: – Publiczność: nominalna: – / faktyczna: – (100%)
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Drugi koncert w ciągu ostatnich tygodni w Top Alex… i nie ostatni. Środowy koncert po pracy w banku i firmie ubezpieczeniowej. Na koncert chłopaki dojeżdżali pożyczonym vanem lub kolejką podmiejską.
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg ani nie jest znana setlista. Nie ma również szczątkowych relacji przytaczających wiarygodnie zagrane utwory.
LEG: 0 | Koncert nr: 004 Data: 1980.06.21 (sobota) Lokalizacja: Sound Top Alex (Alexandra Pub), 53 Alexandra St, Westcliff-on-Sea, Southend-on-Sea SS1 1BW, UK Support: – Publiczność: nominalna: – / faktyczna: – (100%)
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Pierwszy znany koncert w pubie na górze (stąd Top Alex) w Sounthend-On-Sea. We wczesnych latach koncerty w tej nadmorskiej miejscowości były istotnym elementem budowy publiczności i obycia koncertowego zespołu.
The Top Alex was in a Southend Pub called The Alexandra. They had a room there at the top – Top Alex, see? I did the lights for that one – on or off! 'What do you want for this song? On or off?
Robert Marlow – Stripped, strona nr 59.
Top Alex miesciło się w pubie o nazwie The Alexandra, wyjaśniał Marlow. Zajmowali pomieszczenie na najwyższym piętrze – stąd nazwa TOP ALEX. Obsługiwałem światła – włączałem i wyłączałem je! Coś na zasadzie: „Co chcecie do tej piosenki?” Włoczone czy wyłączone?
Robert Marlow – Obnażeni, strona nr 59.
Co prawda Dave myli koncerty i przypisuje swój debiut temu koncertowi, zamiast występowi w Basildon 1980.06.14.
Our debut together was at the Top Alex, a Southend venue that’s an R&B stronghold. We went down really well – they were banging their heads to our pop.
Dave Gahan – Pop Tops magazine, 1981.
Nasz wspólny debiut miał miejsce w Top Alex, klubie w Southend, który jest bastionem R&B. Wyszliśmy naprawdę dobrze – trzęsli głowami w rytm naszego popu.
Dave Gahan – Pop Tops magazine, 1981.
* Z tego koncertu nie jest znany bootleg ani nie jest znana setlista. Nie ma również szczątkowych relacji przytaczających wiarygodnie zagrane utwory.
Television Set Photographic And Then I Kissed Her Big Muff Ice Machine Tora! Tora! Tora! The Virginia Plain Mirror Is Standing Sunday Morning
LEG: 0 | Koncert nr: 003 Data: 1980.06.14 (sobota) Lokalizacja: Nicholas School, Basildon, England, UK Support: The French Look Publiczność: nominalna: – / faktyczna: –
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Często ten koncert mylnie podawany jest z datą 31 maja. Wielu się wydaje, że Dave Gahan był od początku w składzie zespołu, a to nie prawda. Tak samo jak i Martin Gore nie był od początku w zespole. Composition Of Sound powstał jako duet, którego założycielami byli Vince Clarke i Andy Fletcher… Obu nie ma już w tym zespole.
Koncert w Basildon jest też pierwszym koncertem w składzie, który nagrał debiutancką płytę półtora roku później. Nie mniej nie jest to data narodzin depeche MODE. Stało się to dopiero 24 września 1980, kiedy czwórka Anglików wystąpiła pod tą nazwą w klubie The Bridgehouse.
Nagrania krążące w sieci przypisywane temu koncertowi to fałszywe kompilacje z innych występów. Koncert zorganizował Steve Burton, członek szkolnego stowarzyszenia NOPA i DJ tego wieczoru. Scena powstała w dużej szkolnej szatni.
Wystąpili:
Composition Of Sound (z nowym wokalistą Dave’em Gahanem)
The French Look (z Martinem Gorem grającym w obu zespołach).
Był to pierwszy koncert pewnego młodzieńca, który później stał się znany światu, jako Dave Gahan. Dave był technicznym w innym zespole, który nie przetrwał próby czasu. Vince Clarke usłyszał go jak śpiewa Heroes w sali obok podczas testów sprzętu przed próbą. Ponieważ Vince czuł się fatalnie w roli wokalisty, wobec czego osoba Gahan była dla niego jak dar od lotu.Drugim powodem zatrudnienia Dave’a w CoS był fakt, że Dave był już mocno rozpoznawalną osobą w szeroko pojętym towarzystwie i wybranie jego jako członka zespołu dawało zainteresowanie i frekwencję na koncertach dużo bardziej, niż to wynikałoby ze sławy ówczesnego zespołu w lokalnej społeczności.
Wspomnienia uczestników:
Dave Gahan był bardzo zdenerwowany, wypił kilka piw i chciał zrezygnować z występu.
Martin Gore musiał zmieniać strój między występami w dwóch zespołach.
Vince Clarke był poirytowany zaangażowaniem Martina w oba zespoły.
Robert Marlow i Paul Redmond z The French Look pokłócili się, co zakończyło występ zespołu i jego działalność.
A pomiędzy zespołami obu zespołów doszło do sprzeczki o ustawienia syntezatorów (do dziś członkowie wzajemnie się oskarżają o sabotaż).
Anne Swindell, była dziewczyna Martina, miała zagrać na saksofonie w Tora! Tora! Tora!, ale nie odważyła się wyjść na scenę.
Daryl Bamonte wspomina, że Dave przyciągnął około 50 osób z Southend – noworomantyków, co nadało wydarzeniu nowy charakter i pokazało potencjał zespołu.
Setlista to tylko zbiór relacji z różnych źródeł. Nie jest jednak kompletna i w 100% potwierdzona. Była to sugerowana setlista przez Steve’a Burtona – organizatora tego koncertu.
* Są to jedynie pojedyncze utwory zebrane na podstawie relacji uczestników koncertu. Pełna setlista oraz kolejność nie są znane.
LEG: 0 | Koncert nr: 002 Data: 1980.06.05 (czwartek) Lokalizacja: The Scamps, Southend-On-Sea, Essex, UK Support: The School Bullies Publiczność: nominalna: – / faktyczna: –
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Pierwszy koncert Composition Of Sound jako tria. Na tym koncercie Martin Gore zadebiutował na scenie u boku Vince’a i Andy’iego. Historia przyjęcia Martina do CoS zasługuje na oddzielną historię, która zapewne zostanie kiedyś przeze mnie opisana.
Composition Of Sound wystąpili jako support przed zespołem The School Bullies (z Perry’m Bamonte i Paulem Langwithem) w klubie Scamps. Przez lata panowało zamieszanie co do daty koncertu – niektóre źródła wskazywały na 17 kwietnia 1980. Dopiero w 2019 roku, po odnalezieniu biletów z obu dat przez Daryla Bamonte (brata Perry’ego), potwierdzono jednoznacznie, że to 5 czerwca 1980 roku Composition Of Sound zagrał jako support.
Występ ten był jednym z pierwszych koncertów zespołu w składzie: Vince Clarke (gitara i wokal), Martin Gore (klawisze), Andrew Fletcher (bas) – jeszcze przed dołączeniem Dave’a Gahana, który był wtedy obecny na widowni i pomagał nosić sprzęt. Publiczność nie zareagowała entuzjastycznie, a młodzież bawiła się gałkami syntezatorów. Fletcher przypadkowo rozłączył wzmacniacze, co spowodowało chaos na scenie.
Pomimo chłodnego przyjęcia, niektórzy – jak Paul Langwith czy Brian Denny – zauważyli ogromny potencjał Composition Of Sound. Wspominano ich styl jako prosty, ale szczery i świeży, z coverami m.in. The Price of Love (Everly Brothers), And Then I Kissed Her i The Virginia Plain (Roxy Music).
Ten koncert, mimo technicznych wpadek i mieszanych reakcji widowni, odegrał ważną rolę w historii depeche MODE jako jedno z kluczowych wydarzeń formacyjnych zespołu.
LEG: 0 | Koncert nr: 001 Data: 1980.05.30 (piątek) Lokalizacja: Paddocks Community Center, Laindon, Essex, UK Support przed: The French Look Publiczność: nominalna: – / faktyczna: –
Bootlegi: nie / 0
Komentarz: Pierwszy koncert duetu Composition Of Sound. W tym zespole nie było jeszcze Dave’a i nie było jeszcze Martina… formalnie. Obaj byli na tych koncertach, ale ich rola była inna, niż tego moglibyśmy się spodziewać. Martin tak na prawdę był jeszcze niedookreślony, bo występował równocześnie w The French Look. Natomiast Dave był uczestnikiem tego koncertu, ale jako techniczny i odpowiadał za oświetlenie dla obu zespołów. Warto też zauwazyć, że Andy grał tego wieczoru na gitarze basowej, a nie na klawiszach. Zespół wystąpił w składzie automat perkusyjny plus dwa syntezatory i bass.
Natomiast osobą, która jest kompletnie pomijana w historii depeche MODE była osoba, którą można określić jako piąty depeche – Rob Marlow
Wydarzenie, które jest opisywane jako pierwszy koncert Composition Of Sound, jest w istocie prywatną imprezą Deb Danahay – znajomej Vince’a Clarke’a.
Każdą trasę można opisać słowami na wielu różnych poziomach. Organizacji, zespołu, koncertu i fana. Są emocje i są suche fakty. Warto język emocji i opisowy podeprzeć kilkoma liczbami. Aby opisy i wspomnienia zyskały więcej precyzji oddaję do Waszej dyspozycji opracowanie statystyczne tras depeche MODE. Warstwa statystyczna jest jedynie uzupełnieniem i poszerzeniem, a nigdy nie powinna zastępować naszych wspomnień. Traktujcie to opracowanie jedynie jako kolejną warstwę wiedzy dopełniającą całość obrazu. Nigdy dane statystyczne nie powinny zastępować własnego doświadczenia, a jedynie poszerzać, to co sami doświadczamy obsując z muzyką depeche MODE.
Zespół ma swoje koncertowe preferencje, co widać, gdy analizuje się trasy i setlisty na przestrzeni lat. Poniżej prezentuję zestawienia i topki tras, setlist, utworów, miast, krajów. Zapraszam.
Dział podzielony jest na 3 części:
PIERWSZY / OSTATNI – to proste zestawienie wszystkich numerów zagranych od początku historii koncertowej zawierającej pierwsze i ostatnie znane wykonanie danego utworu na żywo. Playbacki są pomijane.
SONG INDEX – to zestawienie Top 55 wszystkich kawałków zagranych przez depeche MODE od najczęściej granych, do tych trochę rzadziej. Zestawienie jest aktualizowane po zakończeniu każdej trasy koncertowej i telewizyjnego występu na żywo. Playbacki są pomijane
TOP INDEX – trasy koncertowe w liczbach. Najczęściej, najrzadziej, najwięcej, najmniej. Topki tras, lat, utworów z każdej możliwej strony.
Włożyłem wiele wysiłku, aby ta część serwisu była jak najbardziej wiarygodna. Niemniej jednak poniższe opracowanie należy traktować jako szacunkowe w przypadku niektórych kawałków niż pełną i ostateczną listę wszystkich wykonań danego utworów. Oczywiście dokładność tego zestawienia jest różna w przypadku różnych tras i utworów. Właściwie od THE SINGLES TOUR 86>98 zawartość większości koncertów, dat i setlist jest znana, i potwierdzona. Jednak im bliżej początku lat 80., tym więcej jest niezgodności co do faktycznych wykonań niektórych utworów, dat i występów. Opracowanie nie liczą występów telewizyjnych z playbacku oraz niepublicznych.
Dokładnie 31 lat temu w St. Nicholas School w Basildon odbył się pierwszy koncert zespołu,wówczas pod nazwą Composition Of Sound.
Choć dzisiejszy dzień został przyćmiony przez wczorajsze ogłoszenie „listy skarbów” Alana Wildera,warto po pracy wznieść toast za 31 lat muzycznej kariery zespołu,który wywarł na nas tak ogromny wpływ.