DEPESZE - Teatr Rampa

Spektakl, Koncert, Zlot – recenzja przedstawienia DEPESZE

Mało jest takich przedstawień, przed którymi aktorzy proszą o niewyłączanie telefonów, proszą o niewyciszanie telefonów, a nawet namawiają do nagrywania filmów i robienia zdjęć w czasie spektaklu.

Przedstawienie wystawiane w Teatrze Rampa jest wszystkim na raz, które dodatkowo ewoluuje w czasie… Początkowo zaczyna się jak musical. Ma „uśpić czujność” tych z widzów, którzy nieświadomi przyszli na przedstawienie muzyczne, by po przerwie nie wypuścić już ich z rąk i zabrać ekspresem przez historię muzyczną depeche MODE na koncert, by na końcu wysadzić ich na stacji zwanej zlotem fanów depeche MODE. Ta druga część jest nawet bardziej próbą utrzymania ducha pierwszych kameralnych, ale jednocześnie mocno spontanicznych przedstawień, które od początku bliższe były formie koncertu przez duet Marty Zalewskiej i Marcina Januszkiewicza. Oczywiście nie są jedynymi śpiewającymi w przedstawieniu. Część numerów otrzymało projekcje, część specjalne kostiumy, jak New Life czy Strangelove, znacząca grupa kawałków to po prostu dobrze zaaranżowane wersje koncertowe bez smęcenia. Wszystko jest wyrażone przez śpiew, ruch i gest. O ile finał odtańczony przez widzów z elementami Dave Dancingu jest raczej naturalny dla fanów depeche MODE na zlotach, to dla bardziej teatralnej publiczności mógł być sporym zaskoczeniem… mam nadzieję, że na plus. A tak właśnie było 23 marca, kiedy miałem okazję zobaczyć spektakl w pełnej krasie na deskach teatru.

Strangelove - DEPESZE - Teatr Rampa, 26.03.2023

Miło było śledzić rozwój spektaklu od pomysłu do dużej formy, jaką jest obecna postać DEPESZY. Przedstawienie to przede wszystkim próba ponownego odczytania doskonale znanych treści na nowo. Miałem tu doskonałe porównanie, gdy odwiedziłem zespół przedstawienia na próbie, oraz podczas regularnego spektaklu kilka dni później. Rozmawiałem wtedy z Martą Zalewską nad jej interpretacją Little 15, nie tylko warstwy muzycznej, ale również warstwy tekstowej. W subkulturze „ścierały” się przez wiele lat dwie interpretacje. Natomiast na próbie zobaczyliśmy bardziej otwartą wizję tego tekstu. Poniżej w moim reportażu od 6:00 min. Później na przedstawieniach pojawiła się jedna z tradycyjnych interpretacji tego utworu, o czym rozmawialiśmy w dalszej części reportażu.

Choć oczywiście nie zawsze trzeba na siłę szukać nowego znaczenia tam, gdzie go nie ma, ponieważ utwory bronią się same bardzo dobrze takimi, jakie one są i to też pięknie widać w przedstawieniu. Numery są z kopem i nie ma dłużyzn fabularnych. Czas mija nieubłaganie.

Aż ciśnie się do głowy myśl, że miło byłoby zobaczyć ekipę z DEPESZY na gościnnych występach na jakimś zlocie, może jesiennym rejsie… tylko tak zostawiam Wam taką myśl do przepracowania. Szczególnie że artyści bywali na warszawskich imprezach depeche MODE w VooDoo, by podpatrywać nas w naturalnym środowisku. Tak na marginesie, najbliższe Back To Violator Re-Construction Edition już 03.06.

Na koniec chciałoby się życzyć połamania nóg na scenie i dalszych sukcesów. Niestety kurtuazyjne życzenia stały się ciałem. @Marta życzymy szybkiego powrotu do zdrowia 🙂

DEPESZE - Teatr Rampa, 26.03.2023

Spektakl będzie zapewne ewoluował, tak jak ewoluuje setlista w trakcie trasy koncertowej i nawet nie jesteśmy po pierwszej nodze. Już czekam na 101 spektakl 😉

Już naprawdę na sam koniec mała niespodzianka dla czytelników 101dm.pl, wspólnie z TEATREM RAMPA mamy dla Was dwie podwójne wejściówki na przedstawienie 18 maja.*

*Uwaga konkurs zamknięty!

Zadanie konkursowe polega na wymienieniu 5 utworów depeche MODE, jakie zostały wykorzystane w przedstawieniu DEPESZE. Odpowiedzi proszę wpisywać w komentarzu pod tą recenzją. Kto pierwszy ten lepszy. Podpowiedzi w tekście i w reportażu. Decyduje kolejność zgłoszeń. Powodzenia!


Twórcy:

Błażej Biegasiewicz – Opieka reżyserska
Marta Zalewska – Kierownictwo muzyczne i aranżacje
Gieorgij Puchalski – Choreografia
Michał Głaszczka, Maciej Niedziałek – Scenografia
Michał Głaszczka – Światło i video
Szymon Górzyński – Reżyser dźwięku
Robert Woźniak Grupa Mixer – Kostiumy

Obsada:

Marcin Januszkiewicz
Marta Zalewska
Leszek Bzdyl
Maria Bijak
Brygida Turowska
Leszek Abrahamowicz
Konrad Marszałek
Daniel Zawadzki
Ilona Gumowska
Gieorgij Puchalski
Jakub Mędrzycki

Jarosław Korzonek – Perkusja
Wojciech Bylica – Perkusja
Krzysztof Pacan – Instrumenty klawiszowe


Bilety w cenie: 110 PLN i 80 PLN.

7 komentarzy do “Spektakl, Koncert, Zlot – recenzja przedstawienia DEPESZE”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *