W czerwcu nakładem Domu Wydawniczego REBIS ukazała się pierwsza na polskim rynku biografia ojców chrzestnych muzyki elektronicznej – Kraftwerk – muzyczni prorocy”. Obowiązkowa lektórka dla fanów,warta przeczytania książka dla fanów muzyki elektronicznej,ogólnie godna polecenia książka.

Kraftwerk wywarł na nas największy wpływ,natchnął nas do kupienia syntezatorów i eksperymentowania.

Martin Gore (Depeche Mode)

KRAFTWERK – MUZYCZNI PROROCY

Nakładem Domu Wydawniczego REBIS ukazała się pierwsza na polskim rynku biografia grupy Kraftwerk. Jej znaczenie dla muzyki popularnej porównać można tylko z największymi – The Beatles,Elvisem Presleyem czy Bobem Dylanem. Istniejącą już cztery i pół dekady formację „muzycznych robotników”,uznaje się dziś za ojców niezliczonych gatunków: od synth-popu i nurtu New Romantic z lat 80. poprzez cały rozległy obszar muzyki elektronicznej,także współczesnej,tj. trance,techno,ambient; rytmy taneczne: house i dance,po ciężkie brzmienia industrialu.

Kraftwerk to rozsądek i struktura,apolliński ład w muzyce,z rzadka tylko brzmiącej tak,jakby w proces jej tworzenia w ogóle zaangażowany był czynnik organiczny. (…) Rytmy i melodie tak absolutnie doskonałe w swej prostocie,że dostrzec w nich można wręcz idee,platońskie formy,których nie stworzył człowiek,lecz coś mniej omylnego,mniej ludzkiego,wręcz nadludzkiego. Muzyka Kraftwerku w osobliwy sposób zdaje się egzystować wyłącznie w królestwie tego,co sztuczne,mechaniczne,cybernetyczne – w krainie cyborgów.(…) Produkt końcowy,dźwięk,który słyszymy,niezmiernie często zdaje się nie nosić żadnych znamion zaangażowania ludzkiego umysłu. (z przedmowy)

Napisana w 64-bitowym rytmie (8 rozdziałów po 8 podrozdziałów)  KRAFTWERK. PUBLIKATION  jest najpełniejszą biografią poświęconą „robotom” z Düsseldorfu. Wykonując żmudną pracę kronikarza,David Buckley wnikliwie opowiada całą,pełną blasków i cieni,niezwykłą historię najbardziej tajemniczej i „antymedialnej” kapeli w dziejach muzyki popularnej – od jej początków pod koniec lat 60.,jeszcze jako Organisation,po czasy współczesne.

Powstające w jej „muzycznym laboratorium” Kling Klang dźwięki,nieodłącznie związane są z innymi dziedzinami sztuki,szczególnie sztukami wizualnymi,czego najlepszy przykład stanowi dopracowana oprawa koncertów. Z tego też względu książka  KRAFTWERK. PUBLIKATION wydana będzie w twardej oprawie z obwolutą i tłoczeniami,w wysmakowanej,przygotowanej specjalnie dla niej przez Malcolma Garretta,formie graficznej,której wizytówką jest arcyciekawa okładka.

Publikowana przez  Dom Wydawniczy REBIS biografia Kraftwerku to pierwsza w Polsce książka poświęcona tematowi i wykonawcy muzyki elektronicznej. To jednak nie tylko historia legendy,ale szeroka,retrospektywna wyprawa w głąb muzyki przyszłości. Elementarz dla chcących lepiej poznać niełatwą historię prekursorów,zrozumieć powab,sens i nowatorstwo takich kompozycji oraz płyt jak  Autobahn, Die Mensch-Maschine  czy Computerwelt. Okazało się przecież,że zawarta w ich futurystycznych brzmieniach i tekstach wizja rzeczywistości wypełnionej komputerami czy robotami,gdzie człowiek oraz maszyna są sobie nawzajem niezbędne,to w XXI wieku samospełniające się proroctwo.

Kwartet z Düsseldorfu,wyprzedzając swoją epokę,przepowiedział po prostu,jak zmieni się świat. Nie tylko muzyki.

http://www.rebis.com.pl/rebis/public/books/books.html?co=print&id=K5866


Moim zdaniem jest to pierwsza poważna książka o Kraftwerku napisana kogoś spoza zespołu,w którym grałem przez piętnaście lat.

Karl Bartos (Kraftwerk,1975–1991)

W Kraftwerku zafascynowała mnie indywidualistyczna determinacja,by trzymać się z dala od typowych amerykańskich sekwencji akordów,oraz pełne zaangażowania ujęcie europejskiej wrażliwości ukazywane przez muzykę.

David Bowie

Kraftwerk wywarł na nas największy wpływ,natchnął nas do kupienia syntezatorów i eksperymentowania.

Martin Gore (Depeche Mode)

Kraftwerk reprezentuje pewną trajektorię w historii dźwięku – od analogowych zakłóceń po cyfrową perfekcję.

John Foxx

Kraftwerk to niemiecka legenda; wywarł on wielki wpływ na muzykę elektroniczną na całym świecie. Naprawdę go uwielbiamy.

Christoph Schneider (Rammstein)

Dziś wszystko w muzyce elektronicznej zawiera jakąś cząsteczkę Kraftwerku.

Stephen Morris (New Order)

Solidna syntezatorowa melodia. To karta,którą wyrwaliśmy z księgi Kraftwerku.

Andy McCluskey (OMD)

Powiedziałbym,że otworzyliśmy warsztat w 1978 roku. Zadecydowaliśmy też,że kupimy syntezator,bo podobały nam się jego możliwości,a zwłaszcza rytmy syntezatorowego świata. Muszę przyznać,że działaliśmy pod wpływem Kraftwerku.

John Taylor (Duran Duran)

O Kraftwerku powiem tylko tyle,że usłyszałem tę grupę najpierw po niemiecku i od razu pokochałem.

Tony Visconti (producent)

W Kraftwerku najbardziej podziwiam to,że istniał już na samym początku,że w pewnym sensie bez reszty oddał się technice i że naprawdę wyprzedził swoje czasy.

Gary Numan

Wykonawcą,który zwalił mnie z nóg,był Kraftwerk. Niesamowity zespół.

Madonna


Recenzje:

Publikacja przez duże K

Bartek Chaciński,„Politykaˮ

To fascynująca lektura,nie tylko dla fanów niemieckiej supergrupy! To opowieść o zjawisku,o fenomenie,o niewątpliwym wpływie,jaki Kraftwerk wywarł na artystów tworzących w kolejnych dekadach.

PolskieRadio.pl

„W pierwszych miesiącach 2012 r. radio znowu brzmi jak Kraftwerk” – kończy swoją książkę Buckley i wymienia ówczesne sezonowe przeboje ewidentnie inspirowane tym stylem. W połowie roku 2013 niewiele się zmieniło. Ale szkoda,że tak mało ludzi zna pierwowzór,a tak wielu późne epigoństwo.

Wojciech Orliński,„Gazeta Wyborczaˮ

Historię zespołu próbowało już zgłębiać wielu dziennikarzy. David Buckley jest chyba najbardziej kompetentnym z nich.

KulturaOnline.pl

Wszyscy krytycy zgadzają się z opinią,że Kraftwerk to – obok The Beatles – najważniejszy zespół w historii muzyki popularnej.

DziennikPolski24.pl

Buckley wykazuje jasno,że my wszyscy,słuchający wszelakiej muzyki noszącej „elektroniczny śladˮ,jesteśmy po części „robotamiˮ. I robi to tak,że po lekturze jego książki,nawet zupełny laik poczuje się muzycznym koneserem

Muzyka.pl

KRAFTWERK. PUBLIKATION to pozycja obowiązkowa nie tylko dla fanów zespołu,ale dla wszystkich miłośników muzyki alternatywnej.

DarkPlanet.pl


DAVID BUCKLEY (ur. 1965 r.) studiował historię oraz muzykę popularną,a także literaturę. W 1993 roku obronił pracę doktorską. Pracował jako wykładowca uniwersytecki,dziennikarz muzyczny,napisał szereg muzycznych biografii. „The Guardian” nazwał go „najlepszym z kilkunastu biografów Bowiego”. Pozostałe publikacje,również docenione przez czytelników i krytyków,poświęcił Eltonowi Johnowi,R.E.M. Roxy Music oraz The Stranglers.

Od 2002 roku Buckley mieszka w Monachium i współpracuje z miesięcznikiem muzycznym „Mojo”.